Jeroen Anthonis - Boon Edam bvba 
Draaideuren, veiligheidsdeuren, doorloopsluizen   (Herentals)
 

"Een interessante cursus* voor de opstartende of groeiende kmo, waarbij de zaakvoerder al dan niet reeds een bepaalde strategie in gedachten heeft, maar deze nog niet schriftelijk heeft uitgewerkt en onderbouwd. Deze ‘doe’ cursus wordt goed begeleid met goede interactie tussen theorie en praktijkvoorbeelden. Het bijhorende boek beschrijft duidelijk het 10 stappentraject om tot een 1 pagina strategieplan te komen en is rijkelijk gevuld met praktijkgetuigenissen uit de kmo-wereld.

Eén van de zaken die ik absoluut meeneem uit het 10-stappentraject is stap 3 “De klantenbevraging”!  Het is een zeer simpele en verhelderende oefening, die wij, ondernemers, in de praktijk echter zelden of nooit doen. Hoe vaak bevragen wij inderdaad nog klanten en prospecten naar hun noden, ervaringen en verwachtingen? Ik heb het dan niet over een terloops vraagje als snelle introductie voor een verkoopspraatje, maar over echt tijd nemen, samenzitten, vragen stellen, zwijgen en (vooral) luisteren, met de intentie om beter inzicht te krijgen in hun manier van denken, keuzes maken en beslissingen nemen. Een uiterst leerrijke ervaring!

Voor een goed resultaat van de strategieoefening is het sowieso nodig om deze oefening te doen. Maar ik vind dat we ook buiten de strategieoefening regelmatig een grondige klantenbevraging moeten doen om alert te blijven, voeling te houden en continu bij te leren over de verwachtingen en wensen van onze klanten en prospecten."

Jeroen Anthonis, 28 januari 2015

  

* deelnemer 1-pagina-strategie opleiding/begeleidingstraject o.l.v. de auteurs, georganiseerd door Voka Kempen (Carolien Jans) September-November 2014