De 1-pagina-strategie

Nieuwsbrief  Nr 54

  • Optimaliseer eerst de bruto marge in je productportfolio en investeer pas dan in omzetgroei. Je kan geen wielerwedstrijd winnen op platte banden, ook al trap je hard. ‘Eerst pompen, dan trappen’ is de boodschap. Dat geldt ook voor je business strategie. Je kan geen duurzame winstgevende business creëren met producten/diensten/klanten met zwakke contributiemarge. Ook hier dus eerst de bruto marge optimaliseren, en dan pas inzetten op omzetverhoging!   Lees meer...
     
  • Door de wol geverfde Belgische CEO’s geven belangrijke adviezen over bedrijfsbeleid.
    De Tijd vroeg 50 belangrijke Belgische CEO’s naar hun belangrijkste lessen en adviezen m.b.t. het leiden van een bedrijf. Wij selecteerden hieruit 7 adviezen die uiterst relevant zijn voor kmo-ondernemers en nauw aansluiten bij onze 1-pagina-strategie filosofie.  
    Lees meer...
     
  • Diareeks briefing Stap 6 oefening van ons 1-pagina-strategie 10-stappentraject*.
    Indien je duurzame winstgevende businessgroei ambieert ligt de sleutel meestal in het creëren van ‘zinvolle’ en zo mogelijk ‘unieke’ toegevoegde waarde voor klanten en prospecten. Je moet dus een antwoord vinden op de vraag ‘Wat kan ik doen om mijn aanbod en aanpak in de toekomst beter af te stemmen op de sterk evoluerende klantenbehoeften? Hoe kan ik de verwachtingen van de klanten en het aanbod van de concurrenten overtreffen?’ Een simpele ‘klaverblad’ vraag van Guido Thys stimuleert en gidst je denkproces op zoek naar een gepast antwoord.   Lees meer...

      
    *de briefing diareeksen van vorige vijf stappen vind je in nieuwsbrieven Nr 49 tot Nr 53. De resterende stappen volgen in de volgende vier nieuwsbrieven. Nadien kan je, indien gewenst, ook op eigen houtje een bedrijfsanalyse maken en een strategieplan ontwikkelen. Indien je, met de vakantie in zicht, nu reeds wil starten kan je ook terecht op www.de1paginastrategie.be onder de rubriek ‘Werkdocumenten voor de 1-pagina-strategieoefening (stappen 1 t.e.m. 10)’ of schaf je ons boek ‘De 1-pagina strategie voor kmo-ondernemers met groeiambitie’ (uitgeverij die Keure) aan.
     

             Inzicht verwerven in cijfers is een belangrijk onderdeel van goed bedrijfsbeleid:

    “Wie NIET als de TITANIC wil EINDIGEN,
    zal onder de WATERLIJN moeten durven KIJKEN... “
    (onbekend) 
        
       

  
                                  Vic Wouters  -  Guy Vercauteren  -  Erik De Schutter

 

                                                  Vorige Nieuwsbrieven kunt u hier naslaan.